Is é cuspóir na treorach seo ná cabhrú le comhlachtaí poiblí seirbhís phoiblí den chéad scoth a sholáthar dá gcustaiméirí. Baineann an treoir leas as taithí m'Oifig-se a bheith ag iniúchadh gearán in aghaidh na seirbhíse poiblí agus leagann sé béim ar na príomhghnéithe a bhaineann le riarachán poiblí maith.
Leagtar na treorach seo sé riail bhunúsacha amach ann:
cur síos ar chaighdeáin a bheadh mar shlat tomhais do sheirbhísí;
Ní mór an treoir seo a léamh in éineacht lenár dtreoracha Sásamh – Botúin a rinneadh a cheartú.
Peter Tyndall
Ombudsman
Ni seicliosta iad na rialacha seo ar chóir iad a chur i bhfeidhm go meicniúil. Ní mór do chomhlachtaí poiblí a dtuairimí féin a úsáid i gcur i bhfeidhm na rialacha chun torthaí réasúnta, cothroma, cuí a bhaint amach sna cúinsí sonracha ábhartha. Leanfaidh an tOmbudsman cur chuige comhchosúil agus cinneadh á dhéanamh maidir le míriarachán nó cliseadh seirbhíse, a raibh tionchar díobhálach mar thoradh air.
Riail 1 - Déan i gceart é
Is féidir seo a bhaint amach mar seo a leanas:
(i) Gníomhú de réir an dlí agus leis an aird chuí ar chearta na ndaoine atá i gceist
(ii) Gníomhú de réir beartas agus treorach an chomhlachta phoiblí
(iii) Dea-chleachtas bunaithe a chur san áireamh ar bhealach ceart
(iv) Seirbhísí éifeachtacha a chur ar fáil, le foireann oilte agus inniúil
(v) Cinntí réasúnta a dhéanamh, bunaithe ar gach sonra ábhartha
(vi) Moill mhíchuí a sheachaint
Riail 2 - Bí dírithe ar chustaiméirí
Is féidir seo a bhaint amach mar seo a leanas:
(i) A chinntiú gur féidir le daoine teacht ar sheirbhísí go héasca, iad siúd atá faoi mhíchumas nó a bhfuil riachtanais speisialta acu san áireamh
(ii) A chur in iúl do chustaiméirí céard go díreach ar féidir leo bheith ag súil leis agus a bhfuil an comhlacht poiblí ag súil leis uathusan
(iii) Cloí le gealltanais, le haon chaighdeán seirbhíse foilsithe san áireamh
(iv) Déileáil le daoine ar bhealach cabhrach, pras agus tuisceanach, ag cur cúinsí ar leith an duine san áireamh
(v) Freagairt do riachtanais chustaiméirí ar bhealach solúbtha agus, nuair is cuí, freagairt a chomhordú le soláthraithe seirbhíse eile
Riail 3 - A bheith oscailte agus cuntasach
Is féidir seo a bhaint amach mar seo a leanas:
(i) Bheith oscailte agus soiléir mar gheall ar pholasaithe agus gnáis agus a chinntiú go bhfuil aon eolas agus comhairle a chuirtear ar fáil ina eolas soiléir, beacht, iomlán
(ii) Na critéir atá bainteach le cinnteoireacht a lua agus fáthanna na gcinntí sin a sholáthar
(iii) Eolas a láimhseáil go ceart agus go cuí
(iv) Taifid chearta, chuí a choimeád
(v) Freagracht a ghlacadh as gníomhaíochtaí
Riail 4 - Gníomhú go coir agus go coibhneasach
Is féidir seo a bhaint amach mar seo a leanas:
(i) Déileáil le daoine ar bhealach neamhchlaonta, le meas agus cúirtéis
(ii) Aon idirdhealú nó claontacht éagórach a sheachaint, agus a chinntiú nach mbíonn aon choimhlint leasa ann
(iii) Déileáil le daoine ar bhealach oibiachtúil, comhsheasmhach
(iv) A chinntiú go bhfuil cinntí agus gníomhaíochtaí comhréireach, cuí agus cothrom
(v) A chinntiú go gcuirtear na rialacha i bhfeidhm ar bhealach cothromasach
Riail 5 - Déileáil le hearráidí go héifeachtach
Is féidir seo a bhaint amach mar seo a leanas:
(i) Admháil gur tharla botúin agus leithscéal a ghabháil nuair is cuí
(ii) Botúin a chur ina gceart go tapa agus go héifeachtach
(iii) Eolas soiléir, tráthúil a sholáthar ar conas agus cathain achomharc nó gearán a dhéanamh
(iv) Gnás gearán éifeachtach a reáchtáil, a chuimsíonn réiteach cóir, cuí a thairiscint nuair a sheastar le gearán
Riail 6 - Feabhsú leanúnach a éileamh
Is féidir seo a bhaint amach mar seo a leanas:
(i) Athbhreithniú a dhéanamh ar pholasaithe agus gnáis go rialta chun a chinntiú go bhfuil siad éifeachtach
(ii) Aiseolas a lorg agus leas a bhaint as chun seirbhísí agus feidhmíocht a fheabhsú
(iii) A chinntiú go bhfoghlaimíonn an comhlacht poiblí ceacht ó na gearáin agus go mbaineann siad leas as chun seirbhísí agus feidhmíocht a fheabhsú
(iv) Fadhbanna sistéamacha a aithint agus iad a réiteach.
(i) Gníomhú de réir an dlí agus leis an aird chuí ar chearta na ndaoine atá i gceist
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(ii) Gníomhú de réir beartas agus treorach an chomhlachta phoiblí
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iii) Dea-chleachtas bunaithe a chur san áireamh ar bhealach ceart
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iv) Seirbhísí éifeachtacha a chur ar fáil, le foireann oilte agus inniúil
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(v) Cinntí réasúnta a dhéanamh, bunaithe ar gach sonra ábhartha
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(vi) Moill mhíchuí a sheachaint
Ní mór do chomhlachtaí poiblí moill mhíchuí a sheachaint – go háirithe i gcásanna ina bhféadfadh deacrachtaí praiticiúla eascairt as don duine lena mbaineann nó nuair a d’fhéadfadh éiginnteacht bheith mar thoradh air.
(i) A chinntiú gur féidir le daoine teacht ar sheirbhísí go héasca
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(ii) A chur in iúl do chustaiméirí céard go díreach ar féidir leo bheith ag súil leis agus a bhfuil an comhlacht poiblí ag súil leis uathusan
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iii) Cloí le gealltanais, le haon chaighdeán seirbhíse foilsithe san áireamh
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iv) Déileáil le daoine ar bhealach cabhrach, pras agus tuisceanach, ag cur cúinsí ar leith an duine san áireamh
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(v) Freagairt do riachtanais chustaiméirí ar bhealach solúbtha agus, nuair is cuí, freagairt a chomhordú le soláthraithe seirbhíse eile
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(i) Bheith oscailte agus soiléir mar gheall ar pholasaithe agus gnáis agus a chinntiú go bhfuil aon eolas agus comhairle a chuirtear ar fáil ina eolas soiléir, beacht, iomlán
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(ii) Na critéir atá bainteach le cinnteoireacht a lua agus fáthanna na gcinntí sin a sholáthar
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iii) Eolas a láimhseáil go ceart agus go cuí
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iv) Taifid chearta, chuí a choimeád
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(v) Freagracht a ghlacadh as gníomhaíochtaí
Ní mór do chomhlachtaí poiblí freagracht a ghlacadh gníomhaíochtaí a bhfoirne atá bainteach le riarachán nó gnó.
(i) Déileáil le daoine ar bhealach neamhchlaonta, le meas agus cúirtéis
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(ii) Aon idirdhealú nó claontacht éagórach a sheachaint, agus a chinntiú nach mbíonn aon choimhlint leasa ann
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iii) Déileáil le daoine agus mórcheisteanna ar bhealach oibiachtúil, comhsheasmhach.
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(iv) A chinntiú go bhfuil cinntí agus gníomhaíochtaí comhréireach, cuí agus cothrom
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(v) A chinntiú go gcuirtear na rialacha i bhfeidhm ar bhealach cothromasach
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
(i) Admháil gur tharla botúin agus leithscéal a ghabháil nuair is cuí
Ní mór do chomhlachtaí poiblí a admháil nuair a tharlaíonn botúin, leithscéal a ghabháil, míniú a thabhairt ar céard a tharla agus rudaí a chur ina gceart go tapa agus go héifeachtach.
(ii) Botúin a chur ina gceart go tapa agus go héifeachtach
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
aon chinneadh a thugtar faoi deara atá mícheart a chur ina cheart
athbhreithniú agus leasú a dhéanamh ar aon pholasaí nó gnás a meastar é bheith mí-éifeachtach, dodhéanta nó éagórach
rabhadh oiriúnach a thabhairt sula n-athraítear rialacha, go háirithe nuair a bheadh an seans ann go mbeadh drochthionchar aige seo ar theidlíochtaí duine
(iii) Eolas soiléir agus tráthúil a sholáthar ar conas agus cathain achomharc nó gearán a dhéanamh
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
eolas soiléir agus tráthúil a sholáthar mar gheall ar mhodhanna inar féidir le daoine achomharc nó gearán a dhéanamh. (Faoin Acht Ombudsman tá sé de dhualgas ar chomhlachtaí poiblí eolas a sholáthar do dhaoine mar gheall ar aon cheart a bheadh acu achomharc nó athbhreithniú a dhéanamh)
eolas a sholáthar mar gheall ar bhealaí cuí eagraíochtúla nó neamhspleácha a bheadh ag daoine gearáin a réiteach
smaoineamh ar eolas a sholáthar mar gheall ar fhoinsí tacaíochta eile do chustaiméirí, go háirithe dóibh siúd a mbeadh an próiseas gearáin scanrúil dóibh
(iv) Gnás gearán éifeachtach a reáchtáil, a chuimsíonn réiteach cóir, cuí a thairiscint nuair a sheastar le gearán
Ní mór do chomhlachtaí poiblí;
gnáis éifeachtacha gearán a reáchtáil a dhéanann iniúchadh críochnúil, tapa agus neamh-chlaonta ar ghearáin agus atá de réir phrionsabail an ghnáis chóir agus an cheartais aiceanta
córas athbhreithnithe inmheánach a bheith acu chun gur féidir féachaint ar chinntí díobhálacha an athuair agus gur féidir le duine nach raibh bainteach leis an gcéad chinneadh athbhreithniú a dhéanamh air
raon cuí réiteach a sholáthar don ghearánach, agus d’aon duine eile a raibh tionchar ag an gcás orthu, nuair a sheastar le gearán. D’fhéadfadh go mbeadh seo a leanas cuimsithe sa réiteach:
míniú agus leithscéal ón gcomhlacht poiblí don ghearánach,
gníomh réitithe ón gcomhlacht poiblí,
cúiteamh airgid don ghearánach nó,
meascán díobh seo.
Ní mór go mbeadh mar aidhm ag an réiteach an gearánach a chur ar ais sa suíomh ina mbeidís murar tharla aon rud mícheart. Nuair nach bhfuil seo indéanta , rud nach mbeidh uaireanta, ní mór don réiteach a mholtar an díobháil don ghearánach a léiriú ar bhealach cóir.
Ní mór do chomhlachtaí poiblí glacadh le polasaithe chun déileáil le líon beag daoine a bheadh á n-iompar féin ar bhealach cráiteach nó le meon diúltach, a bhainfeadh an chothromaíocht amach idir leas an chomhlachta phoiblí, a gcuid foirne agus an duine lena mbaineann.
(i) Athbhreithniú a dhéanamh ar pholasaithe agus gnáis go rialta chun a chinntiú go bhfuil siad éifeachtach
Ní mór do chomhlachtaí poiblí athbhreithniú rialta a dhéanamh ar a gcuid polasaithe agus gnás chun a chinntiú go bhfuil siad éifeachtach.
(ii) Aiseolas a lorg agus leas a bhaint as chun seirbhísí agus feidhmíocht a fheabhsú
Ní mór do chomhlachtaí poiblí bheith ag lorg aiseolais agus ag cur fáilte roimh aon aiseolas, idir mholadh agus ghearáin.
(iii) A chinntiú go bhfoghlaimíonn an comhlacht poiblí ceacht ó na gearáin agus go mbaineann siad leas as chun seirbhísí agus feidhmíocht a fheabhsú
Ní mór do chomhlachtaí poiblí aiseolas a úsáid chun a soláthar agus a bhfeidhmíocht seirbhíse poiblí a fheabhsú. Ní mór dóibh taifeadadh agus athbhreithniú a dhéanamh ar a bhfuil foghlamtha ó ghearáin chun gur féidir leo cur le forbairt seirbhísí. Ní mór do chomhlachtaí poiblí an treoir leantach a chur ar fáil do lucht na foirne chomh maith, nuair is cuí.
(iv) Fadhbanna sistéamacha a aithint agus iad a réiteach
Nuair a aithnítear fadhbanna sistéamacha, ní mór iad a chur ina gceart. Ba chóir go gcuirfí comhlachtaí poiblí eile a chuireann seirbhísí comhchosúla ar fáil, agus a mbeadh sé mar bhuntáiste dóibh réiteach dá leithéid a chur bhfeidhm, ar an eolas.