San imscrúdú seo leis an Ombudsman déantar iniúchadh ar oiriúnacht socrúchán daoine faoi 65 i dtithe altranais do dhaoine scothaosta.
Saolta amú: Achoimre Fheidhmiúcháin le Torthaí agus Moltaí
Bealtaine 2021
San imscrúdú seo leis an Ombudsman déantar iniúchadh ar oiriúnacht socrúchán daoine faoi 65 i dtithe altranais do dhaoine scothaosta. Breathnaíonn sé ar a dtaithí ag maireachtáil i dtithe altranais agus ar chuid de na cúiseanna atá taobh thiar dá ligean isteach. Fuair an tOmbudsman líon beag gearán ó, nó thar ceann, daoine faoi 65 bliain d’aois atá ina gcónaí i dtithe altranais. Thugamar 28 gcuairt freisin le daoine a ndeachaigh an tsaincheist seo i bhfeidhm orthu go díreach. Daoine faoi 65 bliain d’aois a bhí i bhformhór an ghrúpa seo a bhfuil cónaí orthu nó atá fós ina gcónaí i dteach altranais. Ar an iomlán, fuair an t-imscrúdú seo amach go bhfuil dul chun cinn le déanamh fós in Éirinn maidir le dul chun cinn ó shamhail mhíochaine míchumais go samhail shóisialta agus go gcaithfear athruithe éagsúla a dhéanamh ar an gcóras chun cur chuige duine-lárnach i leith cúraim a éascú ar chur chuige é atá ag teacht le Coinbhinsiún na Náisiún Aontaithe ar Chearta Daoine faoi Mhíchumas (UNCRPD) agus le cur chuige straitéiseach na hÉireann féin i leith míchumais.
Thuairiscigh Feidhmeannacht na Seirbhíse Sláinte, amhail an 30 Meitheamh 2020, go raibh 1,320 duine faoi 65 bliana d’aois ag fáil tacaíochta ón Scéim Tacaíochta um Thithe Altranais. Níl aon bhealach agam an céatadán foriomlán de chónaitheoirí reatha atá an-mhíshásta lena socrúcháin reatha a thomhas agus atá ag lorg tacaíochta go gníomhach chun bogadh isteach sa phobal nó ar mian leo ach leibhéil bhreise tacaíochta agus seirbhísí a fháil chun a saol laethúil a fheabhsú. Ní féidir liom a mholadh, mar sin, go léiríonn na scéalta a insítear anseo eispéiris agus mianta ghinearáltacht na gcónaitheoirí faoi 65 bliain d’aois. Níl aon fhoinse faisnéise oifigiúla ann faoi láthair a thugann léargas ar an bpictiúr níos mó. Dá bharr sin, ní féidir a rá nach bhfuil siad ionadaíoch ach an oiread. Sin é an fáth gur chum mé moladh faoin ngá le faisnéis mhionsonraithe a bhailiú faoi chúinsí gach duine aonair lena mbaineann, lena n-áirítear a mian agus a rogha a thaifeadadh agus a anailísiú maidir lena socrúcháin. Mar sin féin, ba mhaith liom béim a chur air freisin go bhfuil baint ag gach ceann de na scéalta seo le duine aonair agus mar sin go bhfuil sé tábhachtach ann féin.
Ina fhreagra ar mo dhréacht-tuarascáil imscrúdaithe, leag Feidhmeannacht na Seirbhíse Sláinte béim láidir ar an bpointe go gcaithfidh sé oibriú laistigh de na buiséid a leithdháiltear air, go bhfuil siad teoranta, agus go gcaithfidh siad freastal ar an iliomad éileamh iomaíoch laistigh de na buiséid sin. Glacaim go hiomlán leis go bhfuil na hacmhainní a chuirtear ar fáil d’Fheidhmeannacht na Seirbhíse Sláinte teoranta agus nach mór di oibriú laistigh de bhuiséid. Bheadh sé ina ábhar don Roinn Sláinte agus Rialtais na hacmhainní breise is gá a úsáid chun cur chun feidhme na moltaí sa tuarascáil seo a éascú. Bheadh súil agam go ndéanfaidh siad, i spiorad an UNCPRD, machnamh fabhrach ar é sin a dhéanamh.
Geallann an Clár Rialtais reatha “Bealach a sholáthar chun an cleachtas cóiríocht a thabhairt do dhaoine óga faoi mhíchumas tromchúiseach i dtithe altranais a laghdú agus deireadh a chur leis”. Mar thoradh air seo tá roinnt forbairtí a gcuireann m'Oifig fáilte rompu, mar atá mionsonraithe i gcorp na tuarascála.
Bhí anailís ar an tsaincheist faoi sé cheannteideal théamacha i gceist leis an imscrúdú:
Cúram príomhúil agus seirbhísí gaolmhara
Seirbhísí athshlánaithe
Seirbhís Chúnaimh Phearsanta
Gníomhaíochtaí bríocha agus cuimsiú pobail
Fostaíocht agus oiliúint
Abhcóideacht
Cosaint
Faoiseamh
Ina measc seo tá:
D'aithin an t-imscrúdú seo saincheisteanna sistéamacha, a dhéantar níos measa le samhail maoinithe briste, nach dtugann aghaidh ar na saincheisteanna a aibhsíodh sa tuarascáil seo ar bhealach atá sách spriocdhírithe, comhleanúnach agus forásach. Beidh gá leis an tiomantas sa Chlár Rialtais chun scéim reachtúil tacaíochta baile a chur chun feidhme chun aghaidh a thabhairt ar an gclaonadh reatha i bhfabhar suíomhanna institiúideacha.
1. Ba cheart buiséad bliantúil imfhálaithe a leithdháileadh ar gach Ceantar CHO d’fhonn cáilíocht beatha gach duine de na daoine seo a fheabhsú agus chun cabhrú leo tithe altranais a fhágáil, más é sin a rogha, agus chun tacú leo agus chun cur ar a gcumas socruithe maireachtála iomchuí a fháil.
2. Ba cheart go gcinnteodh an tsamhail nua mhaoinithe go mbíonn i ndóthain airgid ag daoine aonair sa phobal chun ligean dóibh gnáthshaol a chaitheamh.
3. Ba cheart go mbeadh an buiséad a leithdháiltear ar gach Ceantar CHO comhréireach le líon na ndaoine faoi 65 bliain d’aois a dteastaíonn tacaíocht den sórt sin uathu laistigh de limistéar geografach an CHO.
4. Ba cheart go leagfadh na pleananna gnó do gach Limistéar CHO spriocanna iomchuí agus ba cheart dul chun cinn a thuairisciú do FSS gach bliain, go háirithe maidir leis an laghdú ar líon sna tithe altranais.
5. Ba cheart spriocdháta maidir le cur i gcrích an chláir seo a shocrú agus a chomhaontú le hOifig an Ombudsman.
Is cúis imní d’eispéiris phearsanta roinnt daoine a cuireadh faoi agallamh le linn an imscrúdaithe seo cibé an dtuigeann siad go hiomlán na hiarmhairtí fadtéarmacha a bhainfeadh le dul isteach sa Scéim um Chothrom na Féinne. Mar thoradh air seo is gá cosaintí a chur i bhfeidhm chun a chinntiú go bhfuil gach duine faoi 65 bliain d’aois (agus go deimhin gach iarratasóir eile freisin) a théann isteach sa Scéim um Chothrom na Féinne ag tabhairt toilithe eolasaigh i ngach cás.
1. Ba cheart do FSS, i gcomhar leis an Roinn Sláinte, treoirlínte nós imeachta dochta a dhréachtú d’fhoireann a bhfuil baint acu le hiarratais den Scéim um Chothrom na Féinne agus foirmeacha CSAR a phróiseáil agus é mar aidhm a chinntiú go soláthraítear agus go ndéantar doiciméadú ar thoiliú lán-eolasach i ngach cás. Ba cheart tuilleadh treorach a sholáthar freisin d’Fhóraim Socrúcháin Áitiúla / Fóraim Chomhtháite Cinnteoireachta i bhfianaise a ról maoirseachta tábhachtach.
2. Cé nach gcuirtear tús iomlán leis an Acht um Chinnteoireacht Chuidithe ba cheart na prionsabail atá cumhdaithe sa reachtaíocht sin a úsáid chun tacú leis na treoirlínte.
3. Ba cheart córas iniúchta a chur i bhfeidhm chun a chinntiú go ndéantar monatóireacht ar chloí leis na treoirlínte agus go ndéanfar beart leantach iomchuí i bhfianaise aon drochthorthaí iniúchta.
Aithnítear go dtógfaidh sé réiteach iomlán ar na saincheisteanna sistéamacha a shainaithnítear san imscrúdú seo agus acmhainní breise a sholáthar. Ina ainneoin sin, is léir go bhféadfaí feabhas mór a chur ar shaol daoine áirithe a sainaithníodh san imscrúdú seo agus de dhaoine eile b’fhéidir i gcásanna den chineál céanna trí thiomantas na hiarrachta agus na n-acmhainní breise measartha.
Aithníodh san imscrúdú seo roinnt cónaitheoirí a léirigh fonn láidir bogadh amach as tithe altranais agus a d’fhéadfaí é seo a éascú go tapa trí thacaíochtaí breise measartha a sholáthar. Ina measc seo tá Mark, Francis agus Hannah. Taispeánann sampla Francis conas is féidir cáilíocht beatha daoine a bhunathrú trí bheagán iarrachta. Ba cheart an obair ar an suirbhé náisiúnta (féach moladh 6.1) a úsáid chun daoine aonair eile a shainaithint in imthosca comhchosúla agus ba cheart go ndéanfadh FSS gníomh leantach iomchuí ina gcásanna a chomhaontú agus a chur i bhfeidhm mar ábhar práinne.
Sa Chaibidil seo, leag mé béim ar ghlao HIQA ar fhoirm níos iomchuí agus níos forásaí de rialáil reachtúil. Chuir HIQA an cur chuige in Éirinn i gcodarsnacht leis an gcur chuige i ndlínsí eile. Táim cinnte go gcuirfí feabhas suntasach ar an gcóras rialála in Éirinn dá n-aistreofaí chuig samhail seirbhíse cláraithe.
Go ndéanfaidh an Roinn Sláinte athbhreithniú ar na forálacha reachtúla reatha trína rialaítear clárú HIQA agus tograí reachtacha a thabhairt chun cinn chun tacú le bogadh i dtreo samhail seirbhíse chláraithe.
Ba cheart go mbeadh an rochtain chéanna ag daoine atá ina gcónaí i dtithe altranais ar sheirbhísí cúraim phríomhúil agus atá ag daoine atá ina gcónaí sa phobal. Mar sin féin, tugann an fhianaise ar thug na cónaitheoirí ar bhuail muid leo le tuiscint go bhfuil infhaighteacht seirbhísí den sórt sin ar an talamh neamhréireach, nó nach bhfuil sí ar fáil ar chor ar bith.
Ba cheart do gach Ceantar CHO a chinntiú go gcuirtear an leibhéal céanna rochtana ar sheirbhísí cúraim phríomhúil ar fáil do na daoine sin ina gceantar arna sainaithint sa bhunachar náisiúnta (féach moladh uimhir 6.1) agus atá ag daoine atá ina gcónaí sa phobal.
Tá rochtain ar thacaíocht cúntóra pearsanta neamhréireach agus neamhleor.
Ba cheart leibhéal an cheanglais a bhunú agus scála ama a chur i bhfeidhm chun é seo a sheachadadh ar aon dul le Sláintecare.
Teastaíonn tacaíocht ón ngrúpa daoine seo chun a chur ar a gcumas an córas a thuiscint agus a nascleanúint, chun a mianta agus a roghanna a aithint agus gníomhú orthu agus chun éisteacht lena nguthanna.
1. Ba cheart don FSS comhordaitheoir cáis (príomhoibrí) a cheapadh do gach duine a chuimsítear sa bhunachar sonraí náisiúnta.
2. Ba cheart go ndéanfadh FSS pacáiste faisnéise cuimsitheach a dhréachtú atá dírithe go sonrach ar na daoine seo. Ba cheart go n-áireofaí leis seo pointí teagmhála ábhartha, imlíne ar chearta agus teidlíochtaí chomh maith le treochlár maidir le conas iarratas a dhéanamh ar aon scéimeanna agus seirbhísí tacaíochta ábhartha ar nós eagraíochtaí neamhrialtasacha ábhartha, an tSeirbhís Abhcóideachta Náisiúnta srl.
Chuir FSS in iúl go spreagtar gach Ceantar CHO chun athbhreithniú gníomhach a dhéanamh ar gach socrúchán i dtithe altranais agus gur cheart iarratais ar thacaíochtaí breise agus/nó roghanna malartacha socrúcháin a mheas (féach leathanach 95). Deir FSS gur cheart, maidir leis seo, Samhail Bhainistíochta Cáis oiriúnach tacú le próiseas measúnaithe riachtanais aonair. Dúirt an Roinn Sláinte le m’Oifig gur aontaigh sí gur cheart go gcuirfeadh cur chuige cúraim agus bainistíochta cáis leis an gcur chuige maidir le measúnú a dhéanamh ar an ngá atá le socrúchán agus gur chóir go mbeadh soláthar ann d’athbhreithniú ar shocrúcháin den sórt sin agus breithniú ar iarratais ar thacaíochtaí breise agus/nó ar roghanna socrúcháin malartacha.
Ba cheart go ndéanfadh FSS Samhail Bhainistíochta Cáis a dhréachtú agus a rolladh amach trí gach Limistéar CHO laistigh de dhá mhí dhéag ó fhoilsiú na tuarascála seo.
Ní mór bonn a chur le cumadh beartais i leith daoine faoi 65 bliain d’aois i dtithe altranais trí mheasúnú oibiachtúil dian a dhéanamh ar a gcuid riachtanas, ar leibhéal an duine aonair agus ar leibhéal comhiomlánaithe araon. Tá sé seo riachtanach freisin chun spriocanna a leagan síos, dul chun cinn ina gcoinne a mheas agus cuspóirí beartais a bhaint amach.
Ba cheart go ndéanfadh FSS suirbhé náisiúnta cuimsitheach iomlán ar dhaoine faoi 65 bliain d’aois i dtithe altranais agus ba chóir é a chomhlánú laistigh de dhá mhí dhéag ó fhoilsiú na Tuarascála seo agus an fhaisnéis go léir a thiomsú ar bhunachar sonraí láraithe. Ba cheart an bunachar sonraí seo a nuashonrú go rialta.
Cé go bhfuil sé tábhachtach aghaidh a thabhairt ar chás daoine faoi 65 bliain d'aois i dtithe altranais faoi láthair tá sé chomh tábhachtach céanna bearta iomchuí a chur i bhfeidhm d’fhonn an fhéidearthacht, a mhéid is indéanta, go gcuirfí daoine eile faoi 65 bliain d'aois sa staid chéanna. Aithnítear, i líon an-bheag cásanna, go bhféadfadh gurb é teach altranais an socrúchán is oiriúnaí, ar an gcoinníoll gurb é sin toil agus rogha an duine aonair.
1. Ba cheart go gcuirfeadh FSS córas foláirimh i bhfeidhm ar fud na hearnála sláinte, ach go háirithe in earnáil na n-ospidéal géarmhíochaine, chun daoine faoi 65 bliain d’aois a shainaithint amach anseo, a luaithe is féidir, a d’fhéadfadh, mar gheall ar a gcúinsí, cónaí ar bhonn fadtéarmach i dteach altranais. Ba cheart na sonraí a chur in iúl don bhunachar sonraí náisiúnta (féach 1 thuas) agus ba cheart plean gníomhaíochta a chur i bhfeidhm chun socrúchán fadtéarmach i dteach altranais a sheachaint más é sin rogha an duine aonair.
2. Ba cheart dáta a shocrú ina dhiaidh sin nach mbeidh aon iontrálacha fadtéarmacha chuig tithe altranais ag daoine faoi 65 bliain d'aois murab é a mhian sainráite ligean isteach amhlaidh agus plean a fhorbairt chun a chinntiú go gcuirfear na hacmhainní riachtanacha ar fáil chun é seo a bhaint amach.
Aithníodh san imscrúdú seo saincheist shistéamach imní atá ag dul i bhfeidhm go diúltach ar ghrúpa áirithe daoine. Ó thaobh beartais de agus ó thaobh na saincheiste seo a réiteach is gá creat beartais críochnúil a chur i bhfeidhm lena dtugtar aitheantas don tsaincheist agus lena dtugtar tiomantas dá réiteach laistigh de chreat ama réasúnta. Sampla de dhoiciméad beartais comhchosúil is ea Tá sé in Am Bogadh Ar Aghaidh ó Shocruithe Comhchruinnithe (Time to Move On from Congregated Settings.)
6.3 Moladh
Go ndéanfaidh an Roinn Sláinte, i gcomhairle le FSS, creat beartais uileghabhálach a dhréachtú agus a fhoilsiú chun staid daoine faoi 65 bliain d'aois i dtithe altranais a réiteach. Ba cheart go gcuirfí i gcrích é seo faoi dheireadh 2021.